Περιοδοντική νόσος

Περιοδοντική νόσος ονομάζεται η πάθηση που προσβάλλει τους ιστούς που στηρίζουν τα δόντια στη γνάθο και συμπεριλαμβάνει την ουλίτιδα και την περιοδοντίτιδα. Είναι συνήθως ασυμπτωματική και αποτελεί μια από τις κυριότερες αιτίες απώλειας δοντιών στον ενήλικα πληθυσμό.

Ουλίτιδα
Ουλίτιδα είναι η επιφανειακή φλεγμονή των ούλων, η οποία δεν έχει επεκταθεί ακόμη στους βαθύτερους ιστούς (οστό). Η  χρόνια ουλίτιδα  οφείλεται σε παραμελημένη στοματική υγιενή (τα δόντια δεν καθαρίζονται σωστά και όσο συχνά θα έπρεπε), ανεπαρκείς-κακότεχνες προσθετικές εργασίες (σφραγίσματα, κ.α.) καθώς και ψυχογενείς καταστάσεις όπως άγχος stress  κ.α. Επίσης αναφέρεταιι η ουλίτιδα που συσχετίζεται με ορμονικές διαταραχές  (εγκυμοσύνη, εφηβεία)  καθώς και φλεγμονές των ούλων που σχετίζονται με συστηματικά νοσήματα όπως σακχαρώδη διαβήτη, λευχαιμία, κ.α.

Τα ουλα που φλεγμαίνουν εμφανίζονται ερυθρά, οιδηματώδη (φουσκωμένα) και αιμορραγούν εύκολα κατά το βούρτσισμα. (Εικόνα 1)

Η ουλίτιδα όπως και η περιοδοντίτιδα οφείλονται σε μικρόβια που συγκεντρώνονται σε περιοχές κοντά στον αυχένα των δοντιών και κάτω από τα ούλα και οργανώνονται σε συναθροίσεις με την μορφή ενός λεπτού κολλώδους επιχρίσματος  που ονομάζεται μικροβιακή, οδοντική πλάκα. Η οδοντική πλάκα είναι η κύρια αιτία όλων των περιοδοντικών νόσων (ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα) και η απομάκρυνσή της είναι ο κύριος στόχος της θεραπείας. Η πλάκα προσροφά άλατα από το σάλιο και μετατρέπεται σε τρυγία (πέτρα).

Περιοδοντίτιδα
Περιοδοντίτιδα είναι η προχωρημένη μορφή της περιοδοντικής νόσου που προσβάλλει τους βαθύτερους ιστούς  και κατά κύριο λόγο το οστό που περιβάλλει τα δόντια. Τα ούλα αποκολλούνται από το δόντι, χαλαρώνουν και δημιουργείται ένας κενός χώρος μεταξύ ούλων και δοντιού που ονομάζεται θύλακος. Η περιοδοντίτιδα οδηγεί σε απώλεια του οστού, μειωμένη στήριξη των δοντιών στη γνάθο  και χωρίς θεραπεία είναι δυνατόν να καταλήξει σε απώλεια των δοντιών.

Η περιοδοντική νόσος έχει συνήθως μία χρόνια πορεία και πολλές φορές περνάει απαρατήρητη καθώς δεν δίνει συμτώματα πόνου. Για τον λόγο αυτό αρκετές φορές  η διάγνωση τίθεται όταν η νόσος έχει εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό και έχει οδηγήσει σε ανεπανόρθωτη βλάβη. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί με τακτικούς ελέγχους από τον οδοντίατρο με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία των περιοδοντικών προβλημάτων.

Τα συμπτώματα της περιοδοντίτιδας είναι:

• κακοσμία και άσχημη γεύση
  • πιθανή αιμορραγία κατά το βούρτσισμα
  • Κόκκινα πρησμένα και ευαίσθητα ούλα
  • κινητικότητα δοντιών
  • υποχώρηση ούλων
  • μετακίνηση των δοντιών και εμφάνιση κενών ανάμεσα στα δόντια

Η θεραπεία της ουλίτιδας ανάλογα με την βαρύτητα της φλεγμονής αλλά και την ανταπόκριση του ασθενούς, πραγματοποιείται συνήθως μέσα σε 3-4  συνεδρίες.

Κατα τη διάρκεια των συνεδριών, πραγματοποιείται:

• οδοντικός καθαρισμός για την απομάκρυνση των υπερουλικών και υποουλικών εναποθέσεων από τα δόντια
  • ενημέρωση / εκπαίδευση ασθενή για τη σωστή στοματική υγιεινή (π.χ. βούρτσισμα, χρήση οδοντικού νήματος κλπ)
  • αντικατάσταση ενδεχόμενων κακότεχνων αποκαταστάσεων (σφραγίσματα, στεφάνες, γέφυρες) όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.

Η θεραπεία της περιοδοντίτιδας πραγματοποιείται συνήθως σε περισσότερες συνεδρίες (4-6) μία ανά τεταρτημόριο, με τοπική αναισθησία, ώστε ο ασθενής να νοιώθει άνετα χωρις την παραμικρή ενόχληση και συμπεριλαμβάνει τα εξης:

• ενημέρωση, εκπαίδευση και ενεργοποίηση του ασθενή οσον αφορά στη καθημερινή στοματική υγιεινή.

Α. Συντηρητική προσέγγιση: βαθυς καθαρισμός των ριζών και των δοντιών (ριζική απόξεση).

• διόρθωση ή αντικατάσταση παλιών εμφράξεων / γεφυρών.
  • ναρθηκοποίση δοντιών με αυξημένη κινητικότητα.

Β. Χειρουργική προσέγγιση: χειρουργική επέμβαση σε δόντια οπου μετά τη συντηρητική θεραπεία παραμένουν βαθείς θύλακοι. Η χειρουργική αντιμετώπιση αποσκοπεί στην εξάλειψη των θυλάκων και ορισμένες φορές στην ανάπλαση των οστικών βλαβών γύρω από τα δόντια με χρήση αναγεννητικών μεμβρανών και μοσχευμάτων.

Σε επίμονες φλεγμονές είναι δυνατή η χρήση συσκευών laser  για να μειωθεί το μικροβιακό φορτίο στα ούλα και να νεαροποιηθεί το διηθημένο με μικρόβια επιθήλιο. Με την ίδια μέθοδο, αφαιρούμε και έντονες, εμμένουσες υπερπλασίες των ούλων.

Η βαρύτητα της νόσου αξιολογείται με τη χρήση  ακτινογραφίας (πανοραμική) και λεπτομερή κλινική εξέταση που συμπεριλαμβάνει καταγραφές δεικτών παρουσίας μικροβιακής πλάκας, αιμορραγίας και βάθους των θυλάκων.

Ακολουθήστε μας!

Επικοινωνήστε Μαζί μας